Tonåringar, jordklot och framtidstro

file000739935116(1)

Träffade en grupp med tonårsföräldrar häromdagen. Jag hade kurs och vi hade möjligheten att prata en hel dag om hur det är att vara tonårsförälder. Härligt!

Föräldrarna hade fått med sig sedan gången innan att sätta sig ned och prata med sina tonåringar utifrån några frågor som de fått med sig hem. Den här uppgiften har jag i flera år gett till föräldrar för att trampa upp lite nya “pratstigar”, ge sig in i nya samtal som handlar om något annat än vanligt.

Istället för:

– Vad åt du till lunch?

– Har du någon läxa?

Så kan man ibland fråga något annat. tex:

Vad tänker du om framtiden?

Finns det något jag gör som du blir galen på ?

Finns det något som du skulle vilja bidra med till samhället i framtiden?

Flera gånger förut och även denna gång så var det flera föräldrar som berättade om hur tungt våra barn och tonåringar bär framtiden.

De är väldigt bekymrade över att “ingen” gör något åt hur vår jord mår. De läser mycket i skolan (på alla möjliga språk) om hur haven dör, isen smälter, ozonet försvinner, temperaturen ökar, haven stiger, det blir fler och fler oväder osv.

Jag funderar över; vad gör vi vuxna?  jo, vi renoverar kök!

Jag tänker att vi åtminstone borde hålla diskussionen vid liv där hemma. Det är ju i det vardagliga pratet om stort och smått som våra barn och tonåringar bildar sig en uppfattning om saker och ting. Det är inte säkert att det blir samma uppfattning som vi har, och det är ju heller inte meningen, men det är vår uppgift att finnas där och stöta och blöta och filosofera tillsamman med våra barn/tonåringar.

Ibland kan det kännas som om våra tonåringar inte lyssnar med det är oftast när vårt kontrollbehov slår till och vi ställer mat-och-läx-frågor. Om vi ibland kan börja i en annan ände än vi brukar kan det bli fantastiska diskussioner.

Vi kan tex säga:

– Just nu funderar jag över miljön, vad tänker du om den?

– Jag funderar över vad jag skulle kunna göra för att bidra till miljön, du som läser så mycket om det i skolan, har du någon idé?

Vad tänker vi vuxna om hur jorden mår?

Vad gör vi vuxna för att handskas med vår eventuella oro?

Jag är helt övertygad om att att vi vuxna genom att hålla samtalet i gång därhemma om saker som vi funderar över och om saker som händer i världen kan hjälpa våra barn/tonåringar med hur de kan handskas med livet.

Om vi dessutom kan göra det utan pekpinnar och “jag-vet-bäst” tendenser så kan vi få till riktigt bra och viktiga samtal.

Håll samtalet vid liv!

Ta vara på de små stunderna!

Fråga din kloka tonåring om hans/hennes uppfattning och lyssna på svaret!

Att prata på detta respektfulla sätt stärker också våra barns självkänsla eftersom vi visar att vi lyssnar på dem, att deras synpunkt är viktigt och att de bidrar till vårt liv!

One thought on “Tonåringar, jordklot och framtidstro

  1. Härligt att läsa, jag tror att det finns stort värde i sånahär diskussioner. Att man lyssnar på och värdesätter sina barn!

Leave a Reply

