Tonåringar och jullov

file000383862855

Åhhh, vad det ska bli skönt med lov! Ledighet för barnen, ett välkommet avbrott från allt tjat om läxor….

Jag ska sova till minst 9 varje morgon, äta mysfrukost med familjen, ta promenader med min man, gå på bio och på stan med mina barn, äta goda middagar med familjen. Kanske träffa vänner??

Jag har iallafall en ganska klar bild av vad jag vill göra med min lediga tid!

Ibland ,om vi har tur, så stämmer vår bild om hur jullovet (semestern, sommarlovet) ska bli någotsånär överens med vad resten av familjen har tänkt sig. Men det vanligaste är nog att förväntningarna om vad ledigheten ska innehålla spretar ganska ordentligt mellan familjemedlemmarna. Och ibland så smäller det:

– Ikväll ska vi hem till farmor och farfar och äta middag!

– Nej, jag kan inte, jag ska träffa Elin och Julia!

– Nej, du måste följa med, annars blir farmor jättebesviken fattar du väl!

– Lägg av, jag följer inte med!

Eller så kanske vi går omkring och är jätteirriterade på att alla äter på sin egen tid och vi inte får ihop en enda gemensam middag på hela lovet, förutom på julafton. Tonåringarna kanske sover till långt efter lunch och sitter sedan framför datorn halva natten, irritationen är ett faktum. Det där mysiga som vi drömde om förbyts i irritation och vi kanske tom längtar tillbaks till jobbet, att alla ska komma in i rutinerna igen……

Hur kan vi då göra för att det ska bli så bra som möjligt på lovet?

Ja, det finns saker vi kan göra tänker jag.

Det första vi kan göra är att höra oss för med resten av familjen:

– Nu är det snart jullov, vad tänker du att du vill göra på lovet?

Det bästa är såklart om hela familjen kan ta det här samtalet tillsammans.

Berätta vad du tänker och vill:

– Jag skulle vilja att vi alla i familjen äter middag tillsammans så många gånger det går. Jag vill umgås med er nu när vi är lediga. Jag skulle också gärna vilja gå på bio tillsammans med hela familjen, finns det någon film ni tror skulle passa oss alla och kan vi hitta en dag? Kanske på eftermiddagen?

Lyssna sedan på de andra när de talar om vad de tänker och vill:

– Nu vill jag höra vad ni tänker om det och vad ni vill göra så får vi se om vi kan får ihop något bra!

Det kan kännas ovant att samla familjen på det här sättet och ”prata ihop sig” och det kräver att vi vuxna lägger våra dolda agendor åt sidan. Ofta när vi samlar familjen till en sådan här diskussion har jag som förälder redan bestämt mig för hur jag vill att det ska bli, att jag ska få min vilja igenom. Då brukar det bli sämre med lyssnandet…..

Kanske får du välja bort något av det du vill och kanske får din tonåring välja bort något. Kanske kommer ni inte fram till något första gången ni pratar utan måste fortsätta samtalet nästa dag.  Vi vuxna är ofta väldigt lösningsfokuserade och vill komma till beslut snabbt men ibland kan samtalet behöva pausas och återupptas vid ett senare tillfälle.

– Nu känner jag mig så arg, jag klarar inte av att prata just nu. Vi kan väl fundera lite var och en på sitt håll så pratar vi igen i morgon?!

Att prata om saker som ska hända i god tid innan är oftast en självklarhet i relation till andra vuxna människor och våra tonåringar är på god väg att bli vuxna och vill bli behandlade med den respekten.

– På jullovet ska vi hem till farmor och farfar och äta middag, vilken dag skulle passa dig bäst? De längtar efter att få träffa dig!

– Vi ska hem till farmor och farfar på onsdag mellan jul och nyår, jag vill tala om det för dig i god tid så du kan planera. De ser väldigt mycket fram emot att få träffa dig!

– Om du absolut inte kan följa med till farmor och farfar så skulle jag vilja att du ringer dem och berättar det.

Detta respektfulla sätt att prata med tonåringen imponerar på dem. Chansen att få till ett bra samarbete runt familjens gemensamma liv/aktiviteter ökar markant!

Jag tror faktiskt att vi kan prata om så gott som vad som helst med våra tonåringar, det är inte VAD vi säger som är det viktigaste utan HUR vi säger det. Om ett samtal inte fungerar så fundera inte på VAD du sa utan HUR du sa det….

Lyssnade du? Ville du ha din vilja igenom till varje pris? Tonfall? Hade du redan ”bestämt” dig för hur din tonåring skulle svara? (han kommer ju bli arg, det VET jag ju redan..)

Att försöka få till en bra stämning hemma gör det lättare att lösa problemen när de dyker upp, det handlar inte om att få bort problem för de finns i alla familjer, utan om att försöka lösa problemen på ett konstruktivt sätt när de kommer…..

Leave a Reply

