Bekräftelse, bekräftelse

file0002144327480

Alla vill såklart bli bekräftade. Jag vill bli bekräftad. Gärna för mitt utseende men med stigande ålder vill jag också gärna bli bekräftad för mina fantastiska inre egenskaper. Klok, generös, eftertänksam, humoristisk, empatisk osv.

Jag tänker att när jag var i tonåren hade jag tillgång till egen tid, till mitt privata rum där tankar kunde få vandra fritt. Jag minns att jag ofta gick in i badrummet för där var det så varmt och skönt. Där satt jag och drack oboy och lät alla tankar passera. Skönt, jobbigt, avkopplande, ensamt, nyttigt. Inga krav från föräldrar eller jämnåriga.

Jag har hört någon säga att alla behöver sitta på en sten i skogen, vid havet och låta tankarna passera och det var väl det jag gjorde där i badrummet.

Har på sistone funderat på om de lite större barnen får den stunden tillräckligt ofta. Om de ska hänga med och vara tillräckligt hippa så behöver de finnas på nätet och vara tillgängliga 24/7. Statusuppdatera, hänga med på vad andra gjort, kolla hur många ”likes” man fått.

Jag pratade med en tjej för ett tag sedan som berättade att när hon gick på högstadiet och puberteten pågick för fullt så var det skönt när föräldrarna bara bestämde att familjen skulle åka till landet.

Inget nät! Ingen FB! Ingen TV!

Här släppte kraven. Här fanns ro. En frizon.

I början lite abstinens, men sedan, skööönt!

När hon var i skolan kunde hon aldrig koppla av helt. Alla bilder som togs av kompisar kunde ju läggas ut. Aldrig koppla av. Alltid på topp. Dessutom behövde hon själv samla bevis på att hon var tillräckligt rätt. På rätt ställe. Med rätt kompisar. Med rätt kläder. Bekräftelse på att hon var ”rätt”.

Behöver vi hjälpa våra barn att få en frizon ibland? Är det viktigt? Är vi beredda att ta striden? Att göra jobbet?

Många av oss är så vana vid att få stimulans att det kan vara svårt att ”ta” tystnaden eller tankarna i sitt eget huvud.

Eller är det 1800-tal att tro att de (vi) behöver stunder av inaktivitet där tankarna kan få vandra fritt?

Och fortfarande, när jag frågar mina egna barn i vilka situationer som de mår bra så är det så gott som alltid när nätet ligger nere.

När vi tänder en brasa, när alla drösar i sofforna och läser, när vi äter tillsammans.

Kanske behöver vi erbjuda fler alternativ?

Vill du följa mina funderingar om tonårsföräldraskap? Klicka på “follow” längst upp i den mörka randen.

Skriv gärna en kommentar eller en fråga som kanske kan bli starten på nästa inlägg!

<a href=”http://www.blogpingsite.com”>BlogPingSite</a&gt;

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/4767033/?claim=ehuqcuse8m3″>Följ min blogg med Bloglovin</a>

6 thoughts on “Bekräftelse, bekräftelse

  1. Bra skrivet och mycket klokt.
    När jag i min yrkesroll varit ute och pratat bland föräldrar på föräldramöten är detta något jag brukar prata om.
    Just vikten av att hjälpa barnen genom att ge dem en frizon. Hemma hos oss har vi t.ex. telefon och datafri tid(gäller alla, även vuxna) då vi istället lägger fokus på varandra och spelar spel eller ser gemensamt på någon film 🙂
    Tack igen för det du skriver!

    • Tack Carro!
      Ja, jag tror det är viktigt att bryta ibland och göra något annat. Och att vi ibland måste hjälpa till att erbjuda något annat. Det är ju inte direkt så att barnen själva föreslår att familjen ska tex spela kort tillsammans……

  2. Jättebra inlägg! Och blogg, har redan läst flera av dina texter nu och tryckt på “följer” överst. Men är det en grå rand som syns även när man inte är wordpress-medlem? Det kanske de gör. Anyway, fortsätt skriva dina kloka ord!

  3. Vilka bra tankar. Högaktuellt hos oss, med en snart trettonårig flicka i huset. Igår fick jag meddelande från en annan mamma, att min dotter lagt ut inte så passande bilder på sig själv på Instagram. Efter att ha haft Instagram i hemlighet tidigare, blev hon vid ett tillfälle ordentligt kränkt och tilltufsad och tog själv bort appen från telefonen. Trodde jag. Nu visar det sig att hon använt en kompis telefon och väckt liv i sin profil. Där har hon lagt upp bilder på sig själv där hon posar på ett ganska avancerat vis för en tolvåring. Hennes förklaring är att hon mått så bra av att få all den bekräftelse hon fått när alla följare creddar henne för hennes utseende. Att hon inte är nöjd med sig själv och att detta får henne att känna sig fin. Hon är förstås mycket söt och en tjej som redan tidigt förstått, att vi lever i ett samhälle där utseende uppmärksammas. Hon ljuger hellre för oss än att gå miste om den kick hon får av bekräftelsen på instagram. Hon förstår heller inte vidden av det vi förklarar med pedofiler och vad som kan hända med de bilder hon lägger ut. Vi är två föräldrar som själva har hög internetnärvaro och kompetens på området, så vi håller koll på hennes nätförehavanden. Denna gång använde hon som sagt inte sin egen telefon, och då är det svårt att ha koll. Mitt hjärta blöder när jag märker hur denna fina, smarta tjej lägger hela sitt fokus på utseende, smink och foton när hon har så många starka egenskaper. Hur får man henne att flytta fokus? Hon är mycket musikaliskt begåvad och älskar musik, men istället för att utveckla det och lära sig spela ett instrument till exempel, så går hela hennes vakna tid åt till det ovannämnda. Det gör ont att hon ljuger med förklaringen “jag vet att jag inte får, så då gör jag det i hemlighet”. Hon verkar vara oberörd av att vi förklarar att hennes frihet bygger på att vi har förtroende för varann.

    • Hej Madeleine!
      Tack för din kommentar! Jag måste säga att du beskriver så på pricken någonting som försiggår runt omkring oss hela tiden! Och jag kan känna igen mig så väl i din dotter. Jag kan kolla flera gånger varje dag hur många som har varit inne på min blogg…..Det blir som ett gift att få bekräftelse hela tiden. Underbart att du och din man verkar kunna prata så bra med er dotter. Hon berättar ju för er hur hon tänker, hur det känns och vilket behov det tillfredsställer när hon får bekräftelse på sina bilder. Hon är ett barn av sin tid! Jag tänker också att hon är i början på sitt vuxenblivande och letar tillhörighet med andra och då känns det ju fantastiskt att få likes på sina bilder, framförallt om det är från personer som är viktiga att få likes av. Ju mer avancerade bilder desto fler likes. Tyvärr! Hur får man henne att flytta fokus? Jag tror inte att det är genom att sätta henne i soffan och “prata allvar” och sedan släppa ämnet. Sätta henne i soffan och prata allvar kan man göra om det har hänt något speciellt allvarligt som man behöver prata om på en gång. Annars är det nog ett mer långsiktigt “arbete”. Det “arbetet” tror jag sker mest i vardagen. Genom att försöka få till diskussioner som inte känns moraliserande och dömande. Stunder där du och din dotter snarare utbyter tankar.
      – “Så här tycker jag! Vad tycker du?”
      – Jaha, du tänker så!
      – Vad annorlunda, så har inte jag tänkt!
      Prata om vad hon vill göra i framtiden (gå en sing and songwriter utbildning?) hur hon vill ha det. Fundera tillsammans; vilka människor känner man sig trygg med? vilka egenskaper har dom? Varför känner man sig trygg med just dom?
      Jag vill inte förminska risken för pedofiler men jag tror inte att det är den största risken med att söka bekräftelse på nätet. Det är nog större risk att de som hon vill imponera på börjar prata illa om henne för att hon lägger ut så bilder på sig själv. Och att det känns tomt och ledset till slut när hon börjar förstå att det inte är där de riktiga vännerna finns…
      Det vore kanske skönt att höra att ni föräldrar skulle kunna ge henne den bekräftelsen istället men jag tror att i det skedet hon befinner sig så vill hon ha den från kompisarna. Hon vet att ni älskar henne men hon letar tillhörighet utanför familjen nu. Dessutom är det ju så bra med likes, de går att räkna exakt. Har jag fått 74 likes på senaste bilden? Tänk om jag skulle kunna få ännu fler??
      Det viktigaste nu tror jag är att ni försöker bibehålla kontakten med er dotter, en relation där hon vet att hon kan komma till er. Att ni fortsätter prata.
      Tack igen för din kommentar och hoppas att du fått med dig någon ny tanke!

Leave a Reply

