Nu är det jul igen!

                             

Image

Nu är det bara några dagar kvar till jul. För att den ska bli så bra som möjligt så finns det lite vi kan göra. Det ena är att vi behöver fundera över vilka förväntningar och farhågor vi själva har inför julen. Vad behöver du för att du ska kunna njuta av julen? Har du en bild i av hur dagarna över jul ska vara? Genom att vara medvetna om vad vi själva har för förväntningar på julhelgen så är vi bättre rustade.
Ibland, om vi har en väldig tur, så stämmer vår egen bild om hur julen (semestern, sommarlovet) ska bli, någotsånär överens med vad resten av familjen har tänkt sig. Men det vanligaste är nog att förväntningarna och planeringen om vad ledigheten ska innehålla spretar en del mellan familjemedlemmarna. Och ibland så smäller det:
– Ikväll ska vi hem till farmor och farfar och äta middag!
– Nej, jag kan inte, jag ska träffa Elin och Julia!
– Nej, du måste följa med, annars blir de jättebesvikna fattar du väl!
– Men sluta, jag följer inte med!
Eller så kanske vi går omkring på lovet och är jätteirriterade på att alla äter på sin egen tid och vi inte får ihop en enda gemensam middag på hela lovet. Eller att den egna återhämtningen helt uteblir för att det finns för mycket inplanerat. Eller så sover de större barnen till långt efter lunch och sitter sedan framför datorn halva natten, irritationen är ett faktum. Det där mysiga som vi drömde om (omedvetet?) förbyts i irritation och vi kanske t.o.m. längtar tillbaks till jobbet, att alla ska komma in i rutinerna igen.
Om det känns lite spänt och jobbigt i familjen redan innan jul så kanske vi dessutom har ännu större förväntningar om att julen i alla fall ska bli mysig. Men om vi har svårt att prata med varandra till vardags så blir anspänningen och förväntningarna inför julen kanske just det som får allt att komma upp till ytan.
Är det någon av de första jularna som skild? Då kanske allt känns overkligt och konstigt och oron för att barnen inte ska få den jul de är vana vid blir stor. Kan jag i så fall tänka mig att göra saker som jag själv inte är så förtjust i för att barnen ska få sina förväntningar uppfyllda? Vet jag ens vilka förväntningar barnen har på julen med sina skilda föräldrar? Har jag frågat?
Är det jag själv som lägger på mig oket av att försöka uppfylla de förväntningar som jag tror mig veta att barnen har? Är jag rädd att någon ska bli besviken? Är det barnen eller jag som inte klarar av att de blir besvikna?

Det andra vi kan göra är att höra oss för med de andra i familjen:
– Nu är det snart jul, hur tänker ni/du att julen och jullovet ska bli? Vad är viktigt för dig? Lyssna ordentligt på svaret!
Berätta vad du tänker och vill:
– Jag vill gärna träffa er nu när vi är lediga. Jag skulle gärna vilja gå på bio tillsammans med hela familjen någon dag, och så vill jag att vi har dator och mobilfritt på julafton, för alla i familjen.
De andra kanske inte alls vill samma som du men det brukar kunna gå att få till en lösning som passar de flesta om man lyssnar på varandra en stund och diskuterar olika lösningar på varandras önskningar.
Det kan kännas ovant att ”prata ihop sig” på det här sättet och det kräver att vi vuxna lägger våra dolda agendor åt sidan och att vi verkligen lyssnar på de andra. Vi behöver också försöka släppa taget om vår egen bild av den ”perfekta familjen” och den perfekta julen. Så länge vi försöker uppfylla den bilden är sannolikheten att vi ”misslyckas” stor. Dessutom blir vi vuxna ofta ganska odrägliga när vi försöker leva upp till den bilden. Det finns inga perfekta familjer!
Kanske får du välja bort något av det du vill och kanske får dina barn välja bort något. Vi vuxna är ofta väldigt lösningsfokuserade och vill komma till beslut snabbt men ibland kan samtalet behöva pausas och återupptas vid ett senare tillfälle.
– Nu känner jag mig så arg, jag klarar inte av att prata just nu. Vi kan väl fundera lite var och en på sitt håll så pratar vi igen lite senare?!
Om det finns lite äldre barn eller tonåringar i huset så behöver vi börja ta med dem i planeringen om det ska fungera.
– På jullovet ska vi hem till farmor och farfar och äta middag, vilken dag skulle passa dig bäst? De längtar efter att få träffa dig!
– Vi ska hem till farmor och farfar på onsdag mellan jul och nyår, jag ville tala om det för dig i god tid så du kan planera. De ser väldigt mycket fram emot att få träffa dig!
– Om du absolut inte kan följa med till farmor och farfar så skulle jag vilja att du själv ringer dem och berättar det.
Detta respektfulla sätt att prata med tonåringen imponerar på dem. Chansen att få till ett bra samarbete runt familjens gemensamma liv/aktiviteter ökar markant!
Att diskutera familjemedlemmarnas önskningar och förväntningar inför t.ex. jullovet brukar vara ett väldigt bra sätt att lösa problem innan de uppstår. Kanske är den mest betydelsefulla biten ATT man pratar med varandra innan. Det finns så mycket respekt för varandra och intresse för familjens välbefinnande när man gör en sådan sak. Dessutom så vet vi ju då vad resten av familjen förväntar sig och kan planera därefter. Så där lätt går det aldrig kanske du tänker nu. Men förvånansvärt ofta går det så lätt om vi verkligen menar det vi säger.
Att vi faktiskt VILL veta och är intresserade av deras tankar om julen och deras jullov!
Jag önskar dig en riktigt härlig julhelg!

 

 

Vill du få ett meddelande till din mailbox när jag har skrivit ett nytt inlägg? Fyll i din mailadress till höger på sidan “Följ bloggen via e-post”. Är det något speciellt du vill att jag ska skriva om? Hör av dig! Och dela gärna vidare, kanske genom att använda dig av Facebookikonen nedan. Tack!

 

Leave a comment