Småpratets Storhet

kinder schauen aus dem wohnwagen

Man åker bil och småpratar lite, man lagar mat och småpratar lite, man tar en promenad och småpratar lite, man är och handlar och småpratar lite.

Men har egentligen småpratet någon funktion? Är det onödigt? Betydelsefullt?

Jessika Gedin satte i radioprogrammet ”Spanarna” för några veckor sedan ord på något som i alla fall jag tror är viktigt; Småpratets Storhet. I hennes fall menade hon på att vi kan undvika onödiga konflikter med människor, t.ex. grannar, om vi har ”grundat” med lite småprat. Så sant, så sant! Om man ger småpratet en chans så finns det dessutom en möjlighet att det utvecklar sig till något mer, kanske en ny vänskap eller en kärlek.

I relation till våra barn (och andra) tror jag småpratet har stor betydelse:

Tryggheten i småpratet.

Kunskapsöverföringen i småpratet.

Kontaktskapandet i småpratet.

Möjligheten att lära känna varandra i småpratet.

Möjligheten att lära känna sig själv i småpratet.

Överföringen av värderingar i småpratet.

Småpratet som motvikt till samhällets övriga individualisering.

Småpratet som hjälp till skapandet av sin egen identitet. (Där barnens, och vårt eget, liv på sociala medier snarare handlar om självpresentation och om att marknadsföra sig själva)

Småpratet som allmänbildning.

 Att småprata med andra, både de vi känner och inte känner, är ett klister som skapar gemenskap. Att möta glimten från andra människors ögon är dessutom ett överlevnadsvillkor. Jag tycker mig se (det gör även Jessika Gedin) att trenden är att vi småpratar mindre. Kanske kan det hjälpa att tänka på att småpratet faktiskt har stor betydelse och att vi bidrar till våra barn och andra människor genom att småprata! Så ta tillfället i akt vettja!

Vill du läsa min bloggpost om sommar och semester i familjen? Läs här!

Vi hörs igen efter sommaren!

 

Vill du få ett meddelande till din mailbox när det kommer ett nytt inlägg? Fyll i din adress i rutan “Följ bloggen via e-post”. Vill du ha en föreläsning på ditt barns skola? Mejla mig på sanna@familjekompetens.com. Och dela gärna vidare om du känner någon som du tror skulle gilla att läsa det jag skriver. Tack!

 

 

 

Leave a comment